In het kader van de Maand van de geschiedenis, schreef Noks deze column.
We schrijven zelf mee aan de geschiedenis van hoogbegaafdheid
Het is de Maand van de Geschiedenis. Geschiedenis is de wetenschap die zich met het verleden bezighoudt of het verleden onderzoekt. Hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis van hoogbegaafdheid? Natuurlijk zijn er altijd hoogbegaafden geweest, maar de term is nog niet zo lang in gebruik, in Nederland zelden voor de jaren tachtig van de 20e eeuw.
De aandacht voor hoogbegaafde kinderen dateert in Nederland ook van die tijd. Aandacht voor hoogbegaafde volwassenen is pas in de 21e eeuw van de grond gekomen. We kunnen het bijna niet geloven, maar in Nederland zijn we wereldwijd koplopers op dat terrein. Wij vinden het allemaal nog heel pril, maar er is geen enkel land met een Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen zoals wij!
Als je dat dat realiseert is dat fascinerend! We zijn er trots op, maar realiseren ons ook hoeveel werk er nog moet worden verzet. En dat we zelf meeschrijven aan de geschiedenis van (de kennis over) hoogbegaafdheid maakt ook dat we ons verantwoordelijk voelen om dat op een goede manier te doen.
Noks Nauta & Karin Besjes. Historische Schets. Hoofdstuk 2 in: Kooijman – van Thiel, M.B.G.M. (2008). Hoogbegaafd, dat zie je zó.