Vandaag presenteerden Diane van Dijk en Femke Hovinga van SCALIQ officieel hun onderzoek (On)gezien, over de staat van signalering van slimme leerlingen in het basisonderwijs.
Noks Nauta vertelde over de impact van het al dan niet (tijdig) signaleren van HB op de levensloop.
Waarom is tijdige signalering van hoogbegaafdheid zo belangrijk?
- Leidt tot positiever zelfbeeld (Van Horssen – Sollie, 2015);
- Leidt tot meer begrip van jezelf, en van allerlei situaties;
- Het kan helpen bij het maken van je gebruiksaanwijzing, o/a/ behoeften;
- Het kan leiden tot het zoeken naar passende peers;
- Het kan leiden tot verhogen van welzijn.
- Het kan leiden tot minder druk op de ggz/jeugdzorg/andere zorg;
- Het kan leiden tot minder uitkeringen;
- Het kan zorgen voor meer talentontwikkeling;
- Het kan leiden tot meer mensen die belangrijke taken kunnen uitvoeren.
Nok gaf aan dat het signaleren van hoogbegaafdheid op alle leeftijden belangrijk is voor persoon én maatschappij!
Ook werden er verschillende praktijkervaringen gedeeld: Leonieke Boogaard en Mirjam Najjar vertelden over de vele gezichten van hoogbegaafdheid, Inge Oostrom en Sofie Van de Waart-Govaert over hun ervaringen met signaleren in het onderwijs. Wil je meer lezen? Je vindt het onderzoek van Scaliq op hun website.
Naast Noks waren Pauline Coret en Janine Kallenbach aanwezig namens het IHBV.