“De samenwerking met mijn hoogbegaafde client loopt niet en de behandeling stagneert.” “Client reageert kritisch op mijn voorstel voor behandeling, hoe ga ik nu verder?” Als een hoogbegaafde hulp zoekt in de GGZ, dan loopt het contact met de hulpverlener niet altijd soepel. Dit belemmert de diagnostiek, en leidt tot een minder effectieve behandeling. Er kan irritatie aan beide kanten ontstaan en soms een conflict. Hoogbegaafde cliënten kunnen afhaken en willen elders ook geen hulp meer zoeken. Als hulpverlener kun je je handelingsverlegen voelen.
Om de kennis over hoogbegaafdheid bij hulpverleners in de psychiatrie te vergroten, organiseert het Landelijk Kennisnetwerk Psychiatrie en Hoogbegaafdheid webinars.
In dit webinar dat Noks Nauta op 23 september zal geven staat het perspectief van de hoogbegaafde hulpzoeker in de GGZ centraal. Wat verwacht die van het contact? Wat heeft de hoogbegaafde nodig in de samenwerking met de behandelaar? Welke ervaringen vanuit hoogbegaafden zelf zijn helpend voor hulpverleners? Verhalen van hoogbegaafden van diverse leeftijdsgroepen, die hulp vroegen in de ggz, zal de spreker verbinden met kennis over hoogbegaafdheid bij volwassenen en ouderen. Dit webinar is diagnose-overstijgend en heeft als doel om de therapeutische relatie met (mogelijk) hoogbegaafde cliënten te verbeteren zodat behandeling soepeler verloopt.
Inschrijven op het webinar kan op de website van het Kennisnetwerk Psychiatrie en Hoogbegaafdheid.