Wil jij ook zo veel weten als je bij een arts bent? Noks schreef er een nieuwe column over.
Nog nooit….
“Ik heb nog nooit een patiënt gehad die zoveel wilde weten …” verzuchtte de medisch specialist. Ik was met een vriendin mee en zij stelde vragen over een a.s. operatie. Om haar keuze te onderbouwen wilde zij zoveel mogelijk informatie. Ik vond haar vragen volkomen terecht en to the point en was verbaasd over de uitspraak van de specialist aan het eind van het consult. Zou hij echt nog nooit een patiënt hebben gehad die zoveel wilde weten?
Hoogbegaafden zijn misschien niet altijd gemakkelijke patiënten voor een arts. Ze willen heel veel weten over hun klacht of aandoening, stellen zaken ter discussie en willen als gelijkwaardige gesprekspartner worden behandeld (IHBV, 2014). Als een arts dit nog nooit heeft meegemaakt, moet je dat dus uitleggen.
Mijn vriendin bleef heel rustig, stelde haar vragen én liet merken dat ze de arts als de expert zag. Dat werkte. Geef je arts expliciet het gevoel dat die de deskundige is én bewaak tegelijk je eigen behoefte aan kennis. Een uitdaging om veel van te leren. Ook voor de arts….