Studietips voor volwassen HB-ers

In september 2013 heeft een student aan de Open Universiteit voor haar masterthesis kwalitatief onderzoek verricht naar positieve en/of negatieve studie-ervaringen van HB-ers die op latere leeftijd weer zijn gaan studeren. Daarbij is onderzocht hoe HB-ers deze ervaringen interpreteren en welke oplossingen zij aandragen voor mogelijke problemen. In totaal zijn 22 HB-ers bevraagd door middel van een open interview. Uit de Interviews wordt een aantal studietips gedestilleerd, die betrekking hebben op de leerstof, de relatie met de docent en medestudenten en de toetsing van de leerstof. Zo worden tips gegeven hoe je om kunt gaan met ‘saaie’ doch noodzakelijke leerstof, door bijvoorbeeld mindmappen of snellezen, en hoe je een omgang met docent en medestudenten kan creëren waar je baat bij hebt, door in te zoomen op en gebruik te maken van hun kwaliteiten. Qua toetsing wordt geadviseerd je vooraf goed te oriënteren op de wijze van toetsing bij de studie, en proactief te zijn in het aandragen van alternatieven voor toetsing.

Klik hier voor een samenvatting
Klik hier voor de thesis